1 . از دیدگاه
قرآن، سه نوع شخصیت اساسی وجود دارد; مؤمن، کافر و منافق ; (آیات 2 تا 20 سوره البقره)
.
2 . شخصیتهای
مؤمن، خود دارای سه درجه شخصیتی میباشند ; آنان که به خود ظلم میکنند، آنان که میانه
رو هستند و آنان که پیشتازانند; (فاطر/32) .
3 . مشخصه بارز
شخصیت کافر آن است که دل و اندیشهاش را قفل کرده است و راهی برای نفوذ هیچ حرف تازه
و اندیشه متفاوتی نگذاشته است و به همین دلیل، از درک حقایق عاجز است .
4 . خصوصیتبارز
شخصیت منافق از دیدگاه قرآن، دوگانگی ریشهای در ظاهر و باطن است; به همین دلیل، مبتلا
به شک و تردید و عدم قدرت تصمیمگیری و ناتوانی در قضاوت میشود; (البقره/8 تا 20 و
المنافقون) .
5 . در قرآن کریم،
در آیات فراوانی از اندوه، علل ایجاد کننده آن و راههای برطرف ساختن آن سخن رفته است
. گاهی اندوه فراق را با دیدار و گاهی اندوه فقر را با بشارت و گاهی اندوه رسول خدا
(ص) را به دلداری حضرت حق، درمان نموده است .
6 . در دیدگاه
قرآن، ترس دو نوع است ; ترس پسندیده و ترس ناپسند ; ترس پسندیده، همان ترس از خداوند
و عدالت اوست که منجر به اصلاح رفتار میشود; (الانفال/2) و ترس ناپسند، اضطرابی شدید
با علت مشخصی است که تسلط بر نفس را از بین میبرد و باید با آن مبارزه شود; (الاحزاب/10
و 11) .
7 . از نظر قرآن
دو نوع خشم وجود دارد; خشم مفید و متعادل و خشم مخرب و نابهنجار ; خشم متعادل، راهی
برای رسیدن به هدف در مواقع لزوم است و خشم مخرب را باید درمان کرد . قرآن کریم با
توصیه به صبر و پاسخ گویی با عمل نیک و با وعده بهشت و پاداش اخروی، به وسیله سفارش
به بخشش و عفو، یادآوری قدرت و خشم خداوند و ... به درمان بیماری سلامتی سوز خشم و
عصبانیت پرداخته است .
که به ترتیب در
سوره شوری، آیه 43، فصلت، آیه34، آل عمران ، آیات 133 و 143، الشوری، آیات 36 و
37 و النور، آیه 22 بیان شده است .
8 . در قرآن به
سه نوع از مکانیسمهای دفاعی - روانی اشاره شده است که عبارتند از: فرافکنی (المنافقون/4)،
دلیل تراشی (البقره/11 و 12) و واکنش سازی (البقره/204 و 205 و المنافقون/4) .
9 . در فرهنگ قرآن
یکی از راههای مؤثر و اساسی روان درمانی، استفاده از مواعظ و اندرزهای قرآنی است;
(یونس/57) .
10 . در روش روان
درمانی قرآنی، ایمان، تولید امنیت درونی و آرامش مینماید; (الانعام/82 و الرعد/28)
.
11 . یاد خدا،
آرام بخش دلهاست ; (الرعد/28) .
نظرات شما عزیزان: